- Plug-inhybride (PHEV) performance-SUV beklimt torenhoge
trap van 45 graden met 999 treden in 's werelds eerste 'Dragon
Challenge'
- Range Rover Sport PHEV demonstreert uitzonderlijke
kwaliteiten op een van 's werelds uitdagendste wegen, voorafgaande
aan epische klim naar Heaven's Gate in China
- 297 kW (404 pk) sterke Range Rover Sport P400e
combineert Ingenium-benzinemotor met elektrokracht voor sublieme
prestaties, efficiency en emissievrije mobiliteit
- P400e werd bestuurd door Nederlander Ho-Pin Tung, Le
Mans-winnaar en test-/ reserverijder bij Panasonic Jaguar Racing
Formula E-team
Om duizelig van te worden: 99 bochten en 999
traptreden. Maar die weerhielden de Range Rover Sport PHEV er niet
van om een bijzondere wereldprimeur op zijn naam te schrijven. De
benzine-elektrisch aangedreven SUV is 's werelds eerste auto die
óók de trap naar Heaven's Gate beklom, een van de spectaculairste
bezienswaardigheden van China.
De uitdaging begon aan de voet van de 11,3 km lange Tianmen
Mountain Road, de legendarische bergweg die bekendstaat als 'Dragon
Road'. De geheel standaard uitgevoerde Range Rover Sport P400e werd
bestuurd door de Nederlandse Panasonic Jaguar Racing Formula
E-coureur Ho-Pin Tung. Hij reed het eerste deel van de proef met
het Terrain Response 2-systeem van de auto in de stand Dynamic.
Aan het einde van de kronkelige weg schakelde Ho-Pin Tung het
Terrain Response 2-systeem in de optimale stand voor het tweede
deel van de klim: de trap naar Heaven's Gate. Om de torenhoge trap
met een helling van 45 graden en 999 treden moeiteloos te
trotseren, werkten de benzine- en elektromotor optimaal samen.
Ho-Pin Tung na afloop: "Ik heb Formula E en
Formule 1 gereden en de 24 uur van Le Mans gewonnen, maar dit was
zonder twijfel een van de uitdagendste ritten die ik ooit heb
gereden. De Range Rover Sport PHEV presteerde fenomenaal. De auto
wekte veel vertrouwen op de Tianmen Mountain Road en klom
moeiteloos de trap op naar Heaven's Gate."
Met de nieuwe PHEV-aandrijflijn kan de Range Rover Sport P400e
met een volgeladen accu een afstand tot wel vijftig kilometer
volledig elektrisch en emissievrij rijden. Ho-Pin Tung gebruikte de
85 kW (116 pk) sterke elektromotor echter in combinatie met de 221
kW (300 pk) sterke benzinemotor om het eerste deel zo vlot mogelijk
af te leggen. Vervolgens demonstreerde de performance-SUV zijn
compromisloze terreinkwaliteiten tijdens de klim over de lange trap
richting de natuurlijk gevormde rotsboog.
Phil Jones, Land Rover Experience-expert:
"This was the hardest Range Rover Sport challenge I've ever
been involved with because, until we reached the top, we couldn't
categorically say we would succeed. By making it to the summit,
we've proven the phenomenal capability of the Range Rover Sport
plug-in hybrid like never before - with a genuine world
first."
De 'Dragon Challenge' is de nieuwste in een reeks spectaculaire
uitdagingen die de Range Rover Sport heeft voltooid. Eerder
debuteerde de PHEV-versie in een race tegen Keri-anne Payne,
tweevoudig wereldkampioen openwaterzwemmen, en duursporter Ross
Edgley in het Britse Devon.
Andere hoogtepunten van de Range Rover Sport zijn de recordtijd
waarin het model de Pikes Peak heuvelklim voltooide, de snelste
tijd die de auto liet noteren voor een passage door de 'Empty
Quarter'-woestijn én de afdaling van de 2.170 meter hoge skipiste
in de Inferno Downhill Challenge in het Zwitserse Mürren.