Snelheden boven de 150 km/u, een hellingsgraad van maar
liefst 75 procent en een hoogte van 2.170 meter. De Range Rover
Sport overwon al deze hindernissen op een skihelling waar zelfs de
beste skiërs moeite mee hebben: de legendarische afdaling in het
Zwitserse Mürren.
De Range Rover Sport is de allereerste productieauto die deze
angstaanjagende skipiste heeft weten te bedwingen. Ben Collin nam
plaats achter het stuur van de SUV. De gerenommeerde stuntrijder
loodste de Range Rover Sport in een snelle tijd van 21 minuten en
36 seconden door het verraderlijke terrein van de 14.9 km lange
route in het Zwitserse Mürren. Daarbij haalde hij snelheden tot
maar liefst 155 km/u.
Gedurende de 2.170 meter lange afdaling volgde de Range Rover
Sport de route die ook de skiërs afleggen in de 'hel van Mürren',
een van de oudste en uitdagendste afdalingen in Zwitserland.
Behalve sneeuw, ijs en losse stenen moest hij ook modder, los
asfalt, gras en gladde stenen trotseren. De Range Rover Sport werd
daarbij nadrukkelijk geholpen door zijn Terrain
Response-technologie.
Sinds zijn introductie in 2013 is de Range Rover Sport een heus
Land Rover-succesverhaal geworden. Hij combineert de
terreinkwaliteiten van een SUV met de sportieve prestaties van een
sportwagen. Hij is leverbaar met geavanceerd InControl Touch
Pro-infotainmentsysteem, Advanced Tow Assist - maakt het
manoeuvreren met een zware aanhanger makkelijker - en 2,0-liter
Ingenium-dieselmotor.
De Engelse coureur Collins, bekend van zijn rol als 'The Stig'
in het televisieprogramma Top Gear, werd tot het uiterste gedwongen
om de Range Rover Sport in de vele haarspeldbochten en langs steile
afgronden op de baan te houden.
Collins, zegt: 'This was genuinely one of the hardest tests I've
faced in my driving career. The route was insane and certainly the
toughest course I've ever completed. It challenged you with every
kind of obstacle this side of molten lava and as conditions go, it
was about as bad as it gets - torrential weather mixed with cliffs,
trees, all kinds of stuff you don't really want to crash into.
'There could only be one winner in the challenge - the mountain
or the car. The key to the run was precision: being able to
maintain speed and carry that speed down the hill in the way the
skiers can do, carving through the turns.
'The Range Rover Sport gave me so much help. I had to use the
Terrain Response because the grass was like an ice rink and it
really got me out of trouble. I believed in the car and it meant we
could shed a lot of time over the runs. To be honest I abused it
and it just kept on going - I couldn't have asked for a better
machine to do the job.'
Op de prachtige maar verraderlijke berg - met ijs en ijzel op de
top - moesten alle krachten van de Range Rover Sport worden
aangesproken. Bovenaan de berg bereikte Collins een snelheid van
120 km/u. Aan de voet van de berg, met mist en nat gras, reikte hij
tot 155 km/u.
De baanbrekende Terrain Response-technologie stelt de bestuurder
in staat om motor, transmissie, centraal differentieel en
onderstelsystemen optimaal af te stemmen op de eigenschappen van de
betreffende ondergrond.
Op weg naar beneden werd de Range Rover Sport geconfronteerd met
gevaarlijke hellingen tot maar liefst 75 procent: steiler dan de
meeste zwarte pistes waar beroemde skigebieden, zoals Chamonix, om
bekend staan. En dat bij temperaturen onder het vriespunt.
De Range Rover Sport waarmee werd afgedaald was een Range Rover
Sport met een 510 pk sterke 5,0-liter V8 benzinemotor. Naast tal
van standaard veiligheidsvoorzieningen was de SUV uitgerust met een
rolkooi en stevigere banden.
Bekijk de video van de afdaling: https://www.youtube.com/watch?v=AzNOXjpr_i4