Land Rover is geƫindigd in de Top 5 van het
J.D. Power 2014 Automotive Performance, Execution and Layout
(APEAL)-onderzoek. Op productniveau haalde de Range Rover voor het
tweede jaar op rij de eerste plaats in zijn klasse; als merk
eindigde Land Rover op vierde positie. De Range Rover Sport en
Jaguar F-TYPE eindigde als derde in zijn segment.
"Het is een prachtige prestatie voor de vierde generatie Range
Rover om twee jaar achter elkaar de hoogste score in zijn segment
te halen," verklaart Joe Eberhardt, Chief Executive Officer van
Jaguar Land Rover North America. "Dit bevestigt niet alleen het
resultaat van de investeringen in innovatie en ontwikkeling over
het hele programma van Jaguar en Land Rover, maar ook de toewijding
van de onderneming om aantrekkelijke auto's te produceren die
voldoen aan de verwachtingen van klanten."
Het APEAL-onderzoek is de maatstaf binnen de autowereld voor de
aantrekkelijkheid van nieuwe auto's. Het onderzoek bestaat
inmiddels 19 jaar en is recent vernieuwd om een betere beoordeling
mogelijk te maken van huidige modellen, vooral in relatie tot de
technologieƫn en functionaliteiten die tegenwoordig beschikbaar
zijn. Eigenaren beoordelen hun auto op 77 punten, waaruit de
uiteindelijke APEAL-score ontstaat op een schaal tot 1.000 punten.
In het onderzoek werden 34 merken beoordeeld.
Het onderzoek wordt wereldwijd veelvuldig gebruikt. Enerzijds
door fabrikanten voor het ontwerpen en ontwikkelen van meer
begerenswaardige auto's en anderzijds door consumenten als
ondersteuning bij de aanschaf. Het APEAL-onderzoek 2014 is
gebaseerd op antwoorden die werden verzameld tussen februari en mei
2014. In totaal werden 83.000 kopers en leaserijders van
personenauto's en lichte bedrijfswagens van modeljaar 2014
ondervraagd binnen negentig dagen na aanschaf. Het APEAL-onderzoek
vult de Initial Quality Study (IQS) aan, die is gericht op
problemen die eigenaren ondervinden binnen negentig dagen na
aankoop.