- Auto van buitenaf te bedienen met smartphone
- Nieuwe autonome rijfuncties: uitparkeren, u-turn,
terreinrijden
- Keuze aan de bestuurder: zelf doen of autonoom
Met een Range Rover Sport presenteert Jaguar Land Rover autonome
rijfuncties die in de toekomst de weg naar serieproductie kunnen
vinden. Centraal hierbij staat bediening via een smartphone. Met
een app wordt het mogelijk een auto zelfstandig uit krappe
parkeerplaatsen te laten vertrekken en een 180-graden-draai uit te
voeren. Zelfs in het terrein komen de autonome rijfuncties van
pas.
Bekijk video
Met een app wordt de smartphone een afstandsbediening voor de
auto. Het is mogelijk gas te geven, te remmen en te sturen. Zelfs
wisselen tussen hoge en lage gearing kan via de app.
Altijd vlot en veilig uitparkeren
De uitparkeerfunctie van het Range Rover Sport studiemodel komt
van pas als de auto 'ingeklemd' staat, bijvoorbeeld door andere
auto's. Met de app gidst de bestuurder de auto uit de parkeerplek
zonder dat hij/zij in de auto zit.
Nog beter offroad
Onder moeilijke omstandigheden in het terrein maken de nieuwe
autonome rijfuncties het mogelijk dat de bestuurder uit de auto
stapt en de omstandigheden (ondergrond, aanloophoek etc.)
beoordeelt. Op basis daarvan kan de auto via de app door moeilijke
passages worden geloodst. Deze 'afstandsbedieningsfunctie' werkt
alleen als de bestuurder met de smartphone zich binnen 10 meter van
de auto bevindt. De auto stopt automatisch als de afstand te groot
wordt.
Een eenvoudige draai
Met de u-turn-functie is het studiemodel in staat zelfstandig een
draai van 180 graden te maken. Dit is handig in bijvoorbeeld
parkeergarages en (nauwe) doodlopende- en drukke straten. De Range
Rover Sport heeft daartoe vele sensoren die de omgeving van de auto
scannen. Uiteraard worden andere verkeersdeelnemers en obstakels
daarbij opgemerkt. De auto 'steekt' volautomatisch net zo vaak tot
hij in de juiste richting staat.
De keuze is aan de bestuurder
Autonome rijfuncties zijn een speerpunt van de
ontwikkelingsafdeling van Jaguar Land Rover. Bij de ontwikkeling
ervan wordt gebruik gemaakt van technologieën als radar, LIDAR
(Laser Imaging Detection And Ranging), stereocamera's, ultrasone
sensoren, etc. Bij het onderzoeksproject staat de bestuurder
centraal. Hij of zij kan altijd kiezen tussen 'zelf doen' of
gebruik maken van de autonome rijfunctie. Autonome rijfuncties zijn
bedoeld voor extra veiligheid en om de bestuurder te ontlasten.