Land Rover BAR heeft de wedstrijdboot te water gelaten
waarmee het team zeilhistorie wil schrijven. De bijzonder snelle en
technisch geavanceerde boot is met hulp van ingenieurs van Jaguar
Land Rover ontwikkeld om de America's Cup, 's werelds oudste
sporttrofee, te winnen.
Groot-Brittannië heeft nog nooit de America's Cup in de wacht
gesleept. De wedstrijdzeilboot die het Land Rover BAR-team dit jaar
inzet voor de de America's Cup is bij de tewaterlating in Bermuda
'Rita' gedoopt door Ainslies echtgenote en hun dochter. Viervoudig
Olympisch zeilkampioen Ainslie verwacht dat die naam geluk brengt.
Zoals dat vaker is gebeurd in zijn succesvolle sportcarrière.
Uitwisseling van kennis en ervaring
Om de wedstrijdboot sneller te maken heeft BAR gebruikgemaakt
van de expertise van Jaguar Land Rover op het gebied van
aerodynamica, zelflerende auto's, kunstmatige intelligentie en
virtuele modelleertechnieken. Jaguar Land Rover is in het Verenigd
Koninkrijk de grootste investeerder op het gebied van automotive
research en geeft miljarden uit aan de ontwikkeling van nieuwe
producten en innovaties. Door de samenwerking met het team van BAR
Land Rover doen ingenieurs van Jaguar Land Rover ook kennis en
ervaring op met andere, verwante technische gebieden. Kennis en
ervaring die ook van waarde kan zijn voor hun eigen
vakgebied.
Tony Harper, Director of Research bij Jaguar Land Rover,
vertelt: 'Deze werkwijze biedt voordelen aan beide partijen: wij
kunnen nieuwe vaardigheden ontwikkelen bij BAR Land Rover en we
brengen ook onze kennis over op hun team. Wij deden als eerste in
de industrie aerodynamische tests om het ontwerp van het
vleugelzeil op de wedstrijdboot te verfijnen. Met de ervaring van
dit project en onze kennis en analyses van de bouw van lichtgewicht
auto's hebben we ook bijgedragen aan het ontwerp van de zwaarden -
surfboard-achtige constructies onder de boot, die hem op snelheid
uit het water tillen en stabiliseren.'
Eigenlijk net Formule 1
Martin Whitmarsh, CEO van Land Rover BAR zegt: 'Jaguar Land
Rover heeft een enorm belangrijke bijdrage geleverd aan de boot. De
America's Cup is niet alleen een zeilwedstrijd, maar in feite ook
een ontwerpwedstrijd. De techniek gaat veel verder dan touwen en
katrollen, de boten zijn technisch geavanceerde machines die over
het water vliegen met snelheden van 100 km/uur. Dit vereist
hoogwaardige technische kennis en op dat vlak kan een autofabrikant
een belangrijke bijdrage leveren aan het ontwerp van een
wedstrijdboot. 't Is eigenlijk net Formule 1.'
Sir Ben Ainslie: 'De tewaterlating is het voorlopige hoogtepunt
van de enorme inzet om de America's Cup naar Engeland te halen. Ons
team bestaat pas sinds half 2014, we moesten dus niet alleen een
boot vanaf nul ontwikkelen, maar ook onze ontwerp- en
ontwikkelingsteams, alle faciliteiten en werkwijzen. We hebben nog
minder dan vier maanden tot de start, eind mei. We moeten nog veel
werk verzetten en trainen om de laatste puntjes op de i te zetten,
zodat we klaar zijn voor de race.'
De America's Cup start op 26 mei 2017 met de eerste
kwalificatiewedstrijden. De winnaar wordt eind juni gehuldigd. Land
Rover BAR bindt de strijd aan met teams uit de Verenigde Staten,
Frankrijk, Zweden, Nieuw Zeeland en Japan.