- 298 kW (405 pk) sterke Defender Works V8 viert
70e verjaardag van Land Rover
- Voorzien van 5,0-liter V8-benzinemotor; sterkste en
snelste Defender ooit gebouwd door Land Rover met sprinttijd van
5,6 seconden van 0 naar 96 km/uur
- Collector's edition: gelimiteerde oplage van 150
exemplaren met 70th Edition badges
Land Rover introduceert de Defender Works V8. Het
betreft de snelste en krachtigste Defender die ooit door de Britse
fabrikant gebouwd is. De gelimiteerde high-performance uitvoering -
waarvan Land Rover slechts 150 exemplaren produceert - markeert de
zeventigste verjaardag van het merk in 2018.
De Land Rover Defender Works V8 is een eerbetoon aan de
krachtige motoren in zowel de Series III Stage 1 V8 uit 1978 als
daaropvolgende Defenders, waaronder de 50th Anniversary Edition:
een gewilde auto onder liefhebbers en verzamelaars.
De Defender Works V8 is de krachtigste en snelste versie die
Land Rover ooit gebouwd heeft. De atmosferische 5,0-liter
V8-benzinemotor levert 298 kW (405 pk) vermogen en 515 Nm koppel
(standaard Defender leverde 122 pk en 360 Nm). De Defender Works V8
accelereert in slechts 5,6 seconden (90 Station Wagon) naar 96
km/uur en haalt een begrensde topsnelheid van 170 km/uur.
Tim Hannig, Jaguar Land Rover Classic Director,
vertelt:"It's fitting that we've been able to
release the full potential of the iconic Defender, whose much-loved
shape remains synonymous with Land Rover, 70 years since it was
seen in public for the first time. The idea of reintroducing a V8
Defender was something we were discussing as far back as 2014, when
we were still building the Defender in Solihull. We knew the demand
was there for a powerful and fast Defender; the Land Rover
authenticity is the ultimate finishing touch for discerning clients
purchasing these collector's edition Defenders."
De V8-aandrijflijn verschijnt in 150 speciaal geselecteerde en
ontwikkelde Defenders voor de 70th Edition, aangevuld met een
automatische achttraps ZF-transmissie met sportmodus,
opgewaardeerde remmen en gewijzigde wielophanging (veren, dempers
en anti-roll bars). Ook exclusieve 18-inch Sawtooth-lichtmetalen
wielen en 265/65 R18 all-terrainbanden behoren tot de
standaarduitrusting.
Er is keuze uit acht exterieurkleuren, waaronder twee lakken met
satijnfinish. Voor het nodige contrast werkt Land Rover het dak, de
wielkastranden en de grille af in Santorini Black. De deurgrepen,
tankdop en Defender-motorkapbelettering zijn van gefreesd
aluminium. Twee andere highlights zijn de LED-koplampen. Het
dashboard, de deurpanelen, dakbekleding en Recaro-sportstoelen zijn
bekleed met hoogwaardig Windsor Leather. Land Rover Classic's eigen
Classic Infotainment System is ook inbegrepen.
De verkoop van de Defender Works V8 - verkrijgbaar als 90 of 110
wielbasis - verloopt direct via Land Rover Classic. In het Verenigd
Koninkrijk start de prijs van de 90-versie bij 150.000 pond. Een
geselecteerd aantal high-performance upgrades, geïnspireerd op de
Defender Works V8, wordt binnen afzienbare tijd voor verkoop
aangeboden door Land Rover Classic, waaronder powerupgrades voor de
TDCi-dieselmotoren, fast-road wielophanging en krachtige
remkits.
TECHNISCHE GEGEVENS
|
LAND ROVER DEFENDER WORKS V8 - 70TH EDITION
|
MOTOR & TRANSMISSIE
|
|
Motorinhoud (cc)
|
4.999
|
Aantal cilinders
|
V8, atmosferisch, benzine (EU5)
|
Vermogen
|
298 kW (405 pk) @ 6.000 tpm
|
Koppel
|
515 Nm @ 5.000 tpm
|
Transmissie
|
8-traps ZF-automaat met Pistol Shifter, All-Wheel Drive,
tweetraps transfer box, heavy-duty vóór- en achterdifferentieel,
Torque Biasing Centre Differential
|
CHASSIS
|
|
Ophanging vóór/achter
|
Vóór: actieve starre as, springveren, telescopische dempers.
Panhard stang en Radius armen, anti-roll bar
Achter: actieve starre as, springveren, telescopische dempers.
'A'-frame en Trailing Links, anti-roll bar
|
Remmen vóór
|
Servo-bekrachtigde 335 mm schijven, remklauw met vier
zuigers
|
Remmen achter
|
Servo-bekrachtigde 300 mm schijven, remklauw met vier
zuigers
|
Wielen en banden
|
18-inch Sawtooth-lichtmetalen wielen, 265/65 R18
all-terrainbanden
|
Besturing
|
Recirculerende bal, bekrachtigd
|
PRESTATIES
|
|
0-96 km/uur
|
5,6 seconden (90 Station Wagon)
|
Topsnelheid
|
170 km/uur (begrensd)
|
V8 DEFENDER GESCHIEDENIS
- Een V8 in de Land Rover Defender en zijn voorvaders vindt zijn
oorsprong in de Series III Stage 1 V8 uit 1979. De 3,5-liter Rover
V8 met carburateur produceerde 66 kW (90 pk).
- De 3,5-liter Rover V8-motor uit de Series III Stage 1 V8 werd
ook gebruikt in de Land Rover One Ten uit 1983 en Ninety uit 1984,
maar in die modellen leverde de V8 een vermogen van 83 kW (113 pk)
en vanaf 1987 zelfs 99 kW (135 pk).
- Voor de Defender 90 en 110 in North American Specification
(NAS) uit 1992 verscheen een 134 kW (182 pk) sterke
3,9-liter-versie met injectie van de Rover V8, samen met een
viertraps automaat.
- In 1998 installeerde Land Rover de 140 kW (190 pk) sterke
4,0-liter V8 met injectie - bekend uit de tweede generatie Range
Rover - in een gelimiteerde serie van de 50th Anniversary Defender
90's, gekoppeld aan een viertraps automaat.
- De atmosferische 5,0-liter in de Defender Works V8 is de eerste
officiële V8-versie van de Land Rover Defender sinds 1998.